Tips : 25 Tip Cinta Beretika

 


"Boleh pandang-pandang,jangan pegang-pegang,duduk renggang-renggang..." Tak salah bercinta. Asalkan korang tahu adab pergaulan. Jangan sampai terlalu melayani perasaan romantik sampai menjadi mangsa 'touch and go". Kalau bf korang nak sentuh, korang karate je dia. Tak pon bagi rasa tapak tangan korang kat pipi dia. Hehe
 
1. Jaga penampilan diri kerana semua orang suka akan kecantikkan dan kekemasan. Tak perlu mendedahkan tubuh badan untuk kelihatan cantik kerana cantik tu luas. Buat tambah dosa je pakai pakaian seksi-seksi ni. Bihah tengok pon terseksa. Hihi


2. Ikhlas memulakan perhubungan dan bukannya berlakon menjadi orang lain yang akhirnya akan menjerat diri sendiri. Ni tak, bile jupe bf je, control ayu. Kalau makan bersama bf, mulut tu bukak siket je. Tapi kalau kat rumah, adoi tak yah nak cakap la. Fikir-fikirlah sendiri. Hehe

3. Ketika berinteraksi, gunakan bahasa tubuh seperti gerakan tangan, renungan mata dan tumpukan perhatian ketika dia bercakap. Meskipun excited tapi usah 'panjangkan' tangan menyentuh si dia. Sabar dulu. Nak sangat sentuh, pergi masuk meminang terus.

4. Tak salah korang berfikiran negatif supaya korang lebih berhati-hati. Dengan berhati-hati,hati korang tak mudah untuk dimainkan oleh cinta palsu. Lebih-lebih lagi kalau lelaki tu hensem, hish yang tu memang kena watch out betol-betol. Manelah tahu belakang kite dia mengayat pompuan lain. Kita tak tahu kan.

5. Penting juga berfikiran positif supaya korang lebih mudah menerima keikhlasan cinta seseorang asalkan tak menaruh kepercayaan 100%.

6. Elak bercerita perkara peribadi. Dia bukannya husband or wife kite lagi. Lebih baik bercerita tentang kerjaya, hobi dan kesukaan masing-masing. Jangan sesekali terlalu bebas bercerita sehingga menyimpang landasan.

7. Jangan terlalu fokus berbual tentang masalah, kesibukan kerja dan sebagainya kerana selalunya ramai orang mengambil kesempatan untuk membantu tanpa  niat yang betul. Jaga-jaga..!
 
8. Jangan kedekut memberi pujian ikhlas tapi jangan pula terlalu taksub dengan pujian yang berlebihan kerana tentu ada niat di sebaliknya.

9. Tunjukkan korang mengambil berat pada pasangan. Tolong mengangkat beg, membuka pintu dan lain-lain tanda korang prihatin. Bukannya tolong 'membuka' sesuatu yang tak patut dibuat ye. Hehe

10. Jangan bersikap terlebih mesra dengan suka mengikut ajakan dia ke mana sahaja kerana ni memberi tanda bahawa korang mudah didekati dan bersikap terbuka.

11. Apabila korang melakukan kesalahan, jangan malu untuk mengakuinya dan ringankan mulut untuk mengucapkan "maaf". Tapi ingat, jangan sampai memalukan diri sendiri.

12. Jangan takut menegur kesalahan kekasih. Bukan tak beri peluang tapi setakat cinta monyet, korang tentu ada alasan kukuh untuk mempertahankan diri.

13. Ada banyak lagi kawasan menarik yang lebih luas, terang dan terbuka. Jangan menerima ajakan kekasih ke tempat sunyi lagi bahaya  kononya mahu lebih privasi.

14. Ketika membincangkan sesuatu masalah, usahlah berangan seolah-olah korang berada di zaman klasik. Siapa tahu maksud tersirat tu lain maknanya buat si dia. Berterus terang supaya korang faham akan kemahuan si dia.

15. Jangan terlalu menonjolkan diri korang tu seorang yang berfikiran moden dan tahu segala-galanya. Boleh jadi kesempatan ini diambil dengan mengajak korang ke satu aktiviti sosial.

16. Ketika membincangkan masalah, tumpukan kepada permasalahan, persoalan dan jalan penyelesaian. Bukannya menyalahkan dan menuding jari kepada sesiapa.

17. Jangan membandingkan kekasih korang dengan orang lain terutamanya bekas kekasih mahupun kawan baik, seolah-olah korang lebih mementingkan dorang.

18. Semua orang mempunyai sikap ego namun hormati juga ego kekasih dan jangan merendahkan ego dorang di hadapan orang ramai. Jika si dia sedang marah, lebih baik berdiam saja.

19. Merajuk memang sinonim dengan perempuan. Apa lagi, pujukan manis dan kata rayuan adalah senjata tapi awas, jangan terlalu cair sehingga diri sendiri yang hancur..!

20. Setiap masalah harus diselesaikan  dan bukannya ditinggalkan dengan alasan "ah! lupakan saja". Percayalah suatu hari nanti masalah ini akan dibangkit semula menjadi satu masalah baru.

21. Biarkan kenangan pahit berlalu kerana di sebaliknya pasti tersembunyi hikmah. Bersyukurlah bahawa ujian menjadikan korang lebih tabah.

22. Amboi-amboi, gunakan ganti nama yang lebih mesra. Panggil si dia dengan nama lain dari yang lain sebagai tanda istimewanya dia.

23. Kekasih juga mempunyai rakan-rakan. Oleh sebab itu, saling mempercayai dalam hubungan adalah penting dan jangan pergaulannya. Nanti si dia lari kerana rimas, siapa susah?? Awak jugak. Hihi

24. Jangan membazirkan masa dengan sekadar duduk berdua-duaan meskipun minum di kedai-kedai. Ajaklah kekasih melakukan aktiviti rekreasi seperti bermain boling, joging dan sebagainya. 

25. Dekati hobi kekasih dan tak salah melibatkan diri dengan hobi tersebut. Ni akan mengeratkan lagi hubungan kerana kebanyakkan hobi boleh dilakukan bersama.








 

1 comment:

  1. nice tips :) hopefully dapt membantu ni . hehe addin mencari juga ni !

    ReplyDelete