Tips : Jom Kendali Kolestrol

 Assalamualaikum.
Kolestrol berlebihan mengundang pelbagai penyakit. Orang kurus juga tak terkecuali taw. So beware. Jangan ingat korang da selamat. Ape yang perlu kite lakukan erk???

1. Diet
  • Korang kena pilih makanan yang rendah lemak taw. Contohnya, meminum susu tanpa lemak dan elakkan memakan kulit ayam. Kulit ayam memang best kan. Lebih-lebih kulit ayam kfc. Umm, nyum3. Hehe. Tapi nak makan tu, kena control la. Nanti tak pasal-pasal kolestrol tinggi.
  • Elak menggunakan minyak menggoreng berulang kali kerana ia menyimpan kadar kolestrol yang lebih tinggi. Har, korang kena bagitahu mak korang taw. Yela, mane la taw kan mak korang nak berjimat, dia just guna minyak yang telah digunakan. Hee. 

2. Makanan berserat tinggi
  • Korang kena perbanyakkan memakan makanan yang berserat seperti gandum, kekacang, sayur dan buah. Makanan seumpama ini mampu menyerap kolestrol yang ada di dalam darah dan mengeluarkannya dari tubuh. So, lepas ni pergi supermarket beli buah banyak-banyak. Best taw makan anggur, epal, oren. Banyak bagi manfaat kat kita..=)

3. Makanan antioksidan
  • Kandungan antioksidan banyak terdapat dalam buah seperti jeruk, strawberi, betik dan labu. Mengamalkan memakan bawang putih secara teratur juga dapat menurunkan kadar kolestrol dengan lebih baik. Tapi err..Bihah tak suka makan bawang putih. Hehe.


4. Hindari alkohol + rokok
  • Har, yang ni fokus untuk lelaki sebab kebanyakkan lelaki yang merokok kan. Korang kena beware. Merokok atau mengambil minuman keras memudahkan kolestrol tertumpu pada aliran darah.



 5. Olahraga

  • Berolahraga secara teratur yang sesuai mengikut umur dan kemampuan. Ini amat penting dalam menjaga berat badan supaya berat badan korang kekal ideal.





6. Snek
  • Makanan 'ringan' tak bererti makanan ni tak mendatangkan penyakit yang berat. Makanan ringan ini boleh buat kita dapat penyakit kronik taw. So, kurangkan memakan kentang goreng, nuget, keropok, burger mahupun minuman bergas. Adoi, macam mane ni. Tiap-tiap malam bihah selalu makan kentang goreng..=.=

7. Label
  • Korang jangan mudah tertipu dengan isi kandungan yang tertera pada label makanan taw. Perhatikan betol-betol label dan jumlah kalori yang dinyatakan supaya apa yang dimakan adalah selamat. 

1 comment:

  1. Mude2 ni memang semua kene jaga~ thanks for the tips!~

    ReplyDelete